A Tetemre hívás előzményei
- amikor egy vérző holttest a bizonyíték

A halott emberekből szivárgó folyadékot évszázadokon át bizonyítékként használták fel bírósági eljárások során. Nem mindenkinek a „szava” ért azonban ugyanannyit: az istenítélet során a női holttesteknek jóval kevésbé hittek, mint a halott férfiaknak.

Bár hibákat mindig el lehet követni, a mai igazságügyi orvosszakértői eljárások számos esetben segítenek a gyilkosságot elkövető tettes kézre kerítésében, aki az esetek túlnyomó többségében a bűn valódi elkövetője. Néhány évszázaddal ezelőtt a bűnösség megállapításához azonban még annyi is elég volt, ha a feltételezett tettes jelenlétében a holttest elkezdett vérezni.

Férfiak és nők bűnösségét Európában, majd később Észak-Amerikában legkésőbb az 1100-as évektől az 1800-as évekig számos bírósági eljárás során állapították meg az Arany János által balladában is megörökített tetemre hívás, más néven halálújítás vagy ravatalpróba segítségével. Ezek során a holttesten szivárgó sebek vagy az orrból és a szemből kiserkenő vér látványát elegendőnek tekintették a bűnösség megállapításához.

Siegfried and Kriemhild.
Szerző: Ismeretlen. Forrás: Baker Emilie Kip. 1914. Stories from Northern Myths. New York. wikipedia.org

A gyakorlat Magyarországon is honos volt. Hazánkban elszórtan egészen a 18. századig gyakorolták az istenítélet egy formájaként, annak ellenére, hogy az erdélyi országgyűlés a kereszténység elveivel össze nem egyeztethető cselekedetként a 16-17. században háromszor is betiltotta az eljárást.

Nem lehet teljes bizonyossággal kijelenteni, mikor és hogyan kezdett az eljárás meghonosodni, az egyik első említése mindenesetre a 13. századra datálható, ám 5-6. századi eseményeket megörökítő Nibelung-énekben figyelhető meg. A hősi eposzban sárkányölő Szigfridet meggyilkolása után a ravatalra fektetik, majd amikor gyilkosa, Hagen közelebb megy a holttesthez, a halott Szigfrid vérezni kezd. A költemény szerzője egyértelműen utal arra, hogy az eposz keletkezésének idején a tetemre hívás már bevett gyakorlatnak számított – írja a National Geographic.

Manapság persze nehéz elképzelni, hogy bárki is higgyen a hullák „vérzésének” bizonyító erejében, mint ahogy a Sátán létezése is kevesek meggyőződése. A holttestek egyébként sem vérezhetnek sokáig. A vérnek a test alsó részeibe történő áramlása már rögtön a halál után megkezdődik, és mintegy hat órán belül végbe is megy. Ennek során a holttest valójában nem vérezhet, legfeljebb szivároghat belőle a folyadék.

Hippói Szent Ágoston és a Sátán az 1483-ban elkészült novacellai Egyházatyák-oltáron 1471-1475 között. Szerző: Michael Pacher.
Forrás: Alte Pinakothek wikipedia.org
I. Jakab angol király. The National Portrait Gallery History of the Kings and Queens of England by David Williamson wikipedia.org

Mit láthattak tehát évszázadokkal korábban az emberek, hogy annak segítségével meggyőződtek valakinek a bűnösségéről? Elképzelhető, hogy ha valaki már elegendő ideje volt halott, a bomlás korai fázisában a tüdőben megjelenhetett egy folyadék, amely – mivel a holttestet ide-oda pakolták – kifolyhatott az orron vagy más nyílásokon. Ezt vélhették tehát meggyőző bizonyítéknak.

A tetemre hívást nem csak kis településeken és eldugott falvakban gyakorolták. I. Jakab angol király az okkultizmus megszállottjaként 1597-ben még egy démonológiai értekezést is jegyzett (a Daemonologie keletkezésének idején még csak skót uralkodó volt), és a ravatalpróba nagy hívének számított. A király az európai boszorkányüldözések történetéből is jelentősen kivette a részét. Skóciai uralkodása alatt mintegy 4 ezer boszorkányt égettek meg máglyán. Jakab démonológiai értekezésében kifejtette, hogy a halott testéből kiserkenő vér mintegy bosszúból kezd el szivárogni, az isteni közbeavatkozás egyértelmű jelenként.

Molly Ingram, a University of Oregon történésze, a téma szakértője szerint a „beszélő” holttestek „tulajdonosai” javarészt férfiak voltak. Nők szivárgó tetem gazdájaként csak ritkán bukkannak fel a dokumentumokban, „bűnösként” azonban annál inkább. A női tanúvallomások száma is feltűnően alacsony a bírósági eljárásokat tekintve. Ingram szerint ez annak tudható be, hogy a nőket jóval kevésbé gondolták hitelesnek, mint a férfiakat.

Démon 1878. Szerző: Zichy Mihály. Forrás: wikipedia.org
III. Richard és felesége, Neville Anna - késő XV. század. Forrás: englishmonarchs.co. wikipedia.org

Ez a jelenség a démon által megszállt személyek esetében is megfigyelhető volt, ilyenkor ugyanis sokszor jobban hittek egy nőt állítólag megszállva tartó „férfi démonnak”, mint magának a nőnek.

A női holttesteket érintő ritka feljegyzések egyike szerint 1660-ban egy Thomas Mertine nevű marylandi férfit azzal gyanúsítottak, hogy halálra verte cselédjét, Catherine Lake-et. Bár a férfi három szolgálója is ellene vallott, mivel a nő holttestéből nem szivárgott semmilyen folyadék, a bíróság felmentette Mertine-t, mondván, Catherine egy hisztériához hasonló betegségben halt meg.

„Beszélő halottakat” színházakban még manapság is lehet látni. Miután Shakespeare III. Richárd című drámájában a címszereplő még Gloucester hercegeként megöli VI. Henriket, későbbi felesége, Anna (Neville) árulással vádolja Richárdot, amikor jelenlétében az uralkodó holtteste vérezni kezd:

„Oh! urak, im, im, holt Henrik sebei,
Megnyitva jegzett szájok, újra vérzenek! –
Pirulj, pirulj, rút piszkok halmaza,
Ittléted az, mi vért szí e hideg
Üres erekből, a hol nem lakik vér:
Tetted, vad, természetlen, hivja fel
E vérözönt legtermészetlenebbül. –
Isten, ki adtad e vért, állj bosszút!”
(Szigligeti Ede fordítása)

Forrás: mult-kor.hu történelmi magazin - 2017. október 11.

térkép
előző
következő
www.hallgatniaranyt.hu
Radvány, bűnügyi helyszín
A Tetemre hívás előzményei - amikor egy vérző holttest a bizonyíték
Bűnügyi tudósítás a Tetemre hívásról
A tetemre hívás filmen és rajzokban elmesélve
Az elkövetett bűn elől nincs menekvés
Videók